کد خبر: ۵۳۴۱۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی با اشاره به اینکه هیچ راه میانبری برای درمان چاقی وجود ندارد، گفت: ۹۵ درصد از افرادی که برای کاهش وزن رژیم می‌گیرند در کاهش وزن دچار شکست می‌شوند، چون سبک زندگی خود را تغییر نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری 598، نتایج برخی مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد از ایرانیان چاق هستند و در این بین حدود ۵.۴ درصد آن‌ها دچار چاقی مفرط هستند. این درحالی است که این شرایط به افزایش بیماری‌هایی مانند دیابت نیز دامن زده است. نگران کننده‌تر اینکه شهروندانی که در کلانشهر‌های کشور زندگی می‌کنند بیش از سایر شهروندان دچار چنین بیماری‌هایی هستند.

علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه میزان قند خون و چربی خون شهروندان استان تهران از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: بررسی‌های انجام شده در پایان سال گذشته نشان می‌دهد که حدود ۲۹.۷ درصد مردم استان تهران دچار فشارخون بالا هستند.

وی ادامه داد: این درحالی است که حدود ۵۴ درصد از تهرانی‌ها از ابتلا به این بیماری‌ها آگاهی ندارند.

زالی درباره شیوع دیابت در استان تهران نیز عنوان کرد: میزان شیوع دیابت در استان تهران حدود ۱۶.۹ درصد برآورد شده این درحالی است که میزان شیوع دیابت در کشور، ۱۴.۵ درصد است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میزان کلسترول خون ۲۸. ۹ درصد مردم استان تهران نیز بالا است و فقط ۱۱ درصد مردم این استان به میزان مناسب نمک مصرف می‌کنند.

فریب تبلیغات را نخورید

چاقی دارو ندارد‌ | تهران رکورددار چاقی و دیابت

شیوع بالای چاقی در کشور و بیماری‌های ناشی از آن سبب شده است که عده‌ای سودجو ادعا کنند که با مصرف برخی دارو و مکمل‌ها می‌توان مشکل چاقی را برطرف کرد. این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند که هیچ راه میانبری برای رفع چاقی وجود ندارد.


دکتر کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی در پاسخ به این پرسش که آیا راه میانبری برای رفع مشکل اضافه وزن وجود دارد؟ به جام جم آنلاین گفت: شهروندان باید در این خصوص آگاه باشند که هیچ راه میانبری وجود ندارد. برای نمونه آمریکا بیشترین میزان چاقی را در دنیا دارد. این درحالی است که بیشترین دارو و مکمل‌های ضد چاقی نیز در آمریکا تولید می‌شود. اما چرا مشکل چاقی آ‌مریکایی‌ها حل نمی‌شود؟ بنابراین شهروندان نباید فریب تبلیغات دارو و مکمل‌ها را بخورند.


‌وی درباره اینکه چرا برای برخی افراد چاق دارو و مکمل تجویز می‌شود؟ نیز توضیح داد: برخی افراد به دلیل آسیب‌های جسمی امکان تحرک ندارند. علاوه بر این برخی اشخاص نیز به دلیل اضافه وزن بالا دچار دیابت، کبد چرب و یا فشار خون بالا هستند در چنین شرایطی برای این افراد به طور موقت دارو و مکمل تجویز می‌شود تا از میزان خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند کاسته شود.

 
دکتر جعفریان یادآور شد: شهروندان باید آگاه باشند که آن‌هایی که دارو یا مکمل استفاده می‌کنند به محض قطع کردن مصرف دارو دوباره دچار اضافه وزن و مشکلات بیشتری می‌شوند. به همین دلیل برای کاهش وزن باید سبک زندگی افراد تغییر کند.

کاهش وزن با اصلاح سبک زندگی

چاقی دارو ندارد‌ | تهران رکورددار چاقی و دیابت

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اینکه چرا بیشتر افرادی که برای کاهش وزن برنامه ریزی می‌کنند در رسیدن به هدف خود ناکام می‌مانند؟ نیز عنوان کرد: حدود ۹۵ درصد از افرادی که در رژیم قرار می‌گیرند، چون سبک زندگی خود را تغییر نمی‌دهند در کاهش وزن شکست می‌خورند.

وی یادآور شد: برای کاهش وزن شهروندان باید رژیم غذایی مناسب را یاد بگیرند در واقع شخصی که رژیم می‌گیرد با مصرف مواد غذایی مناسب مانند فیبر و پروتئین نباید احساس گرسنگی کند.

دکتر جعفریان تاکید کرد: برای کاهش وزن افراد باید ریتم غذایی مناسبی داشته باشند و در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها از مواد غذایی مناسبی استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم شناسی با اشاره به اینکه رژیم غذایی هر شخص با توجه به شرایط او باید در نظر گرفته شود، عنوان کرد: برای اینکه افراد برای کاهش وزن با شکست رو به رو نشوند باید بدانند که فاکتور‌هایی مانند ‌ نحوه ارتباط شخص با جامعه، اتمسفر پیرامون شخص و میزان دسترسی فرد به غذای سالم تاثیر گذار هستند.

وی ادامه داد: برای نمونه چنانچه دانش آموزی اضافه وزن دارد. اما در مدرسه به غذای سالم دسترسی ندارد و والدین او نیز تغذیه مناسبی برایش تدارک نمی‌بینند، نمی‌توان انتظار داشت در کاهش وزن موفق عمل کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها